پل های جذابی که از مرزها عبور می نمایند

به گزارش وبلاگ مهر و موم، زمانی که از پل صحبت می کنیم، مسیری را برای عبور تصور می کنیم اما این پل های مجذوب کننده تنها یک پل عادی نیستند زیرا مرز ها را پشت سر گذاشته اند.

پل های جذابی که از مرزها عبور می نمایند

همواره پل ها را از نظر زیبایی، طولانی ترین، معروف ترین و بلند ترین مورد آنالیز قرار داده ایم اما تا به حال در خصوص پل هایی که از مرز ها عبور نموده اند و راه ارتباطی میان دو کشور شده اند، صحبتی ننموده ایم. گاهی اوقات این پل ها راهی برای دوستی و ارتباط میان دو کشور شده اند اما گاهی اوقات نیز برای تصرف آن میان دو کشور جنگی خونین در گرفته است. مسئله ای که در این میان مبهم مانده این است که آیا این سازه های بزرگ برگرفته از تخیل و تصورات هستند یا بر اساس احتیاج آن موقع بنا شده اند.

1. پل سوینساند (Svinesund Bridge)

کشور ها: نروژ و سوئد

طول: 2,310 فوت (704 متر)

نکته قابل توجه در خصوص پل سوینساند این است که تنها یک پل نیست، بلکه دو پل است. اگر بتوانید با قدیمی های سوئد صحبت کنید، به شما می گویند که پل اول در سال 1946 تکمیل شد. اما پل دوم بین سال های 2003 تا 2005 با تخصیص هزینه ای حدود 46 میلیون پوند ساخته شد. این یک کار فوق العاده و دراماتیک بود که قوس بزرگی را بالا تر از پل اصلی بنا کردند. بر روی این پل کمانی شکل که از روی آب گذشته است، خطی کشیده شده که سمت چپ آن سوئد و سمت راست آن نروژ است.

واقعیت جالب: پل اصلی بین سال های 1939 و 1946 شکل گرفت اما به علت وقوع جنگ اتمام کار در این میان به تعویق افتاد. حتی در سال 1942 پل با تخریبی جزئی روبرو شد.

2. پل بین المللی گوادیانا (Guadiana International Bridge)

کشور ها: اسپانیا و پرتغال

طول: 2,185 فوت (666 متر)

این پل، شاهکاری فوق العاده مدرن است که جهشی از رودخانه بزرگ در شبه جزیره ایبری (Iberian) داشته است. اسپانیا و پرتغال، دو کشور همسایه هستند که در نقشه اغلب با یک خط ساده از یکدیگر جدا شده اند اما میان این دو کشور یک رود مرزی با نام گوادیانا وجود دارد. ارتباط میان این دو کشور به وسیله کابل های برقی انجام می شد اما در سال 1991 این نوع ارتباط به خاتمه رسید و پل زیبای گوادیانا جایگزین آن شد. البته هنوز هم به وسیله زیپ لاین برای گردشگران و مسافران به عنوان سرگرمی ارتباطی برقرار است.

واقعیت جالب: یک پل دیگر، البته کوچک تر در حدود 20 مایلی پل بین المللی گوادیانا وجود دارد که در نزدیکی روستای پومارائو پرتغال واقع شده است.

3. پل فرانکفورت-اسلوبیس (Frankfurt-Slubice Bridge)

کشور ها: آلمان و لهستان

طول: 722 فوت (220 متر)

رودی که نشان مرزی پس از جنگ میان آلمان و لهستان است و تا 200 مایل کشیده شده است در 60 مایلی شرق برلین واقع شده است. این پل به طور دقیق تر راه ارتباطی میان شهر فرانکفورت اودر (Frankfurt Oder) آلمان و شهر اسلوبیس (Slubice) لهستان است که هر دو در کنار رود مرزی اودر واقع شده اند. این پل برای اولین بار وسیله ای برای تقسیم اروپای غربی و مرکزی بود (در سال های اتحاد مجدد آلمان، سال 1990 و ورود لهستان به اتحادیه اروپا در سال 2004) برای عبور احتیاج به گذرنامه بود اما در حال حاضر رفت و آمد به راحتی انجام می گردد. هیچ علتی برای عبور نکردن از روی پل فرانکفورت وجود ندارد زیرا این دو شهر زمانی یکی بوده اند و در اصل دو قلو حساب می شوند که تاریخی مشترک داشته اند.

واقعیت جالب: فرانکفورت اودر، شهری است که با فرانکفورت مشهور در آلمان فرق دارد. این پنجمین شهر بزرگ در آلمان است که دارای جمعیت حدود 58 هزار نفر است.

4. پل رنگین کمان (Rainbow Bridge)

کشور ها: ایالات متحده آمریکا و کانادا

طول: 1,450 فوت (440 متر)

پل رنگین کمان، پلی بتنی و مستحکم که از تنگه رود نیاگارا عبور می نماید و شهر های آمریکا و نیویورک را به هم متصل می نماید. این پل برای گردشگرانی که می خواهند آبشار نیاگارا را از هر دو سمت ببینند، مکانی فوق العاده است. بعضی از افراد می گویند این آبشار پر زرق و برق، از سمت کانادا دارای منظره بهتری است. پل رنگین کامن فرصتی مناسب برای ارزیابی و حس کردن این موضوع است.

واقعیت جالب: هیچ کس مطمئن نیست که چرا نام این پل رنگین کمان است. نام پل شبیه به یک راز است اما بعضی اعتقاد دارند که نام آن از نوشته کتاب مقدس که بر روی قاب سنگی در کانادا وجود دارد، گرفته شده است که اشاره به کمانی در ابر ها دارد.

5. پل بین المللی اوگدنسبورگ-پرسکات (Ogdensburg-Prescott International Bridge)

کشور ها: ایالات متحده آمریکا، کانادا

طول: 1.5 مایل

پیوند دیگری که بین همسایگان خوب آمریکای شمالی و کانادا وجود دارد، پل بین المللی اوگدنسبورگ-پرسکات. اگرچه نام این پل کمی گمراه نماینده است اما شهر اوگدنسبورک در استان کانادا را به شهر جان استون (Johnstown) در انتاریو (Ontario) متصل می نماید. این پل مایل به رنگ سبز در سال 1960 داخل چرخه زندگی شد.

واقعیت جالب: جان استون در سال 2015 دست خوش یک طوفان کوچک شد. در همین زمان نخست وزیر سابق کانادا در حال تمجید و ستایش صنعت کشتی سازی کشور خود بود. مردم با تماشا فیلم ها بسیار ناراحت شدند زیرا تصور می کردند که نخست وزیر از این اتفاق ناخوشایند شاد است. اما بعد ها این سوء تفاهم رفع شد.

6. پل بین المللی سولت ماریه (Sault Ste. Marie International Bridge)

کشور ها: ایالات متحده آمریکا و کانادا

طول: 2.8 مایل

پل بین المللی سولت ماریه، شبیه به یک هیولای فولادی قوس دار است که ساخت آن در سال 1962 به خاتمه رسید که استان متحده میشیگان را به استان کانادایی انتاریو متصل می نماید. نکته جالبی که در این میان وجود دارد این است که شهر سولت ماریه، شهری دوقلو است که یکی از آنها در میشیگان و دیگری در انتاریو واقع شده است و به وسیله رود ماریه از یکدیگر جدا شده اند. اما این پل یک راه ارتباطی میان این دو شهر دوقلو است.

واقعیت جالب: این پل و منظره اطراف آن به قدری زیبا است که شما فقط نمی خواهید از روی آن عبور کنید. قطعا زمانی را به ایستادن روی پل و لذت بردن از اطراف اختصاص خواهید داد. آمریکایی ها و کانادایی ها با شادی و لبخند روی این پل قدم می زنند و با یکدیگر تعامل دارند.

7. پل آمریکایی ها (Bridge Of The Americas)

کشور ها: ایالات متحده آمریکا و مکزیک

طول: 1,083 فوت (330 متر)

رودخانه ریو گراند (Rio Grande)، مرز میان مکزیک و آمریکا است که با ساخت پلی بر روی آن با نام پل آمریکا، این دو کشور را به یکدیگر متصل کردند. ساخت این پل بین سال های 1996 تا 1998 به طول انجامید. البته این رودخانه بزرگ که بین مرز این دو کشور قرار گرفته است، در حال حاضر خشک است و تنها گرد و خاک از آن به جای مانده است.

8. پل ژنرال سان مارتین (General San Martín)

کشور ها: آرژانتین و اروگوئه

طول: 3.7 مایل

آرژانتین و اروگوئه همواره برترین دوستان نیستند. اغلب مسابقه فوتبال میان تیم ملی آنان نیز شبیه به جنگ دربی در آمریکای جنوبی است. رود اروگوئه، رود مرزی میان آرژانتین و اروگوئه است که بر روی آن بین سال های 1972 تا 1976 پلی ساخته شد و نام ژنرال آرژانتینی که در آزاد سازی این دو کشور از حکومت اسپانیا نقش مهمی داشت، خوزه د سان مارتین (José de San Martín) نام گذاری شد.

واقعیت جالب: در قسمت معلق پل سان مارتین به سمت اروگوئه، شهری به نام فری بنتوس (Fray Bentos) وجود دارد که مخارج و هزینه های خود را به وسیله فراوری گوشت تامین می نمایند. اواخر قرن نوزدهم و جنگ جهانی، این شهر کوچک، محصولات گوشت خود را برای ارتش بریتانیا می فرستاد. این مکان در سال 2015 تا به امروز در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

9. پل تانکردو نیویس (Tancredo Neves Bridge)

کشور ها: آرژانتین و برزیل

طول: 1,604 فوت (489 متر)

این پل یک واکنش واقعی از وحدت لاتین است. این پل معلق دو کشور برزیل و آرژانتین را به یکدیگر متصل می نماید. این پل از روی رودخانه زیبای ایگواسو (River Iguacu) می گذرد تا گردشگران اجازه دسترسی و مشاهده آبشار از هر دو سو را داشته باشند. پل تانکردو نیویس، بین سال های 1982 تا 1985 ساخته شده است و از آن موقع تا به امروز، گردشگران و مردمان محلی توانسته اند بدون هیچ مسئله ای از این راه ارتباطی استفاده نمایند.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph

به "پل های جذابی که از مرزها عبور می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل های جذابی که از مرزها عبور می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید