تتراسایکلین خوراکی

به گزارش وبلاگ مهر و موم، از تتراسایکلین برای درمان بیماری های مختلفی از جمله آکنه استفاده می گردد. در واقع، تتراسایکلین در کنار مینوسایکلین و داکسی سایکلین بیشترین تجویز را برای آکنه دارد. پزشک احتمالاً در کنار تتراسایکلین داروهای موضعی هم

تتراسایکلین خوراکی

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

از تتراسایکلین برای درمان بیماری های مختلفی از جمله آکنه استفاده می گردد. در واقع، تتراسایکلین در کنار مینوسایکلین و داکسی سایکلین بیشترین تجویز را برای آکنه دارد. پزشک احتمالاً در کنار تتراسایکلین داروهای موضعی هم تجویز خواهد نمود. از تتراسایکلین به صورت موضعی هم برای درمان آکنه استفاده می گردد ولی، نه به میزان آنتی بیوتیک های دیگر.

تتراسایکلین چگونه عمل می نماید

تتراسایکلین سرعت رشد باکتری های مولد آکنه را کاهش می دهد. تتراسایکلین بعلاوه به اسم عاملی ضد التهابی عمل می نماید و تورم و التهاب ناشی از جوش ها را کاهش می دهد. از تتراسایکلین برای درمان آکنه میانه تا شدید و بعلاوه آکنه التهابی خفیف مقاوم استفاده می گردد. آنتی بیوتیک های دیگری که برای درمان آکنه استفاده می شوند عبارتند از کلیندامایسین و اریترومایسین. اگرچه پزشک دوز روزانه را مشخص خواهد نمود ولی، معمولاً 250 تا 500 میلی گیرم دو بار در روز است. اغلب ابتدا دوز بالایی از دارو تجویز می گردد و با بهبود آکنه میزان آن کاهش پیدا می نماید. اگر آکنه با داروهای موضعی قابل کنترل باشد، نیازی به مصرف روزانه تتراسایکلین نخواهد بود.

عوارض جانبی ممکن

همه داروهای ضد آکنه می توانند منجر به بروز بعضی عوارض جانبی شوند و تتراسایکلین هم از این قاعده مستثنی نیست. خوشبختانه، بیشتر افراد می توانند بدون مسائل زیادی این دارو را مصرف نمایند. ولی، بعضی از عوارض جانبی شایع تتراسایکلین عبارتند از ناراحتی معده، استفراغ، اسهال، گلو درد، عفونت قارچی واژن در زنان و برفک دهان، سرگیجه و حساسیت نسبت به نور که البته شیوع کمتری دارد.

مصرف تتراسایکلین چه موقع درست نیست

اگر باردار یا شیرده هستید، تتراسایکلین انتخاب درستی برای درمان آکنه نیست. تتراسایکلین می تواند رشد استخوان های بچه و بعلاوه رنگ دندان ها را تحت تأثیر قرار دهد. بچه ها هم نباید از تتراسایکلین استفاده نمایند چون، می توادن باعث زردی دندان ها گردد. اگرچه بعضی منابع می گویند که بچه ها کمتر از 8 سال نباید از تتراسایکلین استفاده نمایند ولی، دیگران توصیه می نمایند کسانی که تتراسایکلین مصرف می نمایند حداقل باید 12 سال داشته باشند. تتراسایکلین بعلاوه می تواند تأثیر قرص های ضدبارداری را کاهش دهد. مصرف تتراسایکلین با ایزوترتینوئین ممنوع است چون، ممکن است این داروها با هم اختلال داشته باشند.

نکاتی برای استفاده از تتراسایکلین

تتراسایکلین با معده خالی بیشترین تأثیر را دارد ولی، در صورت ایجاد ناراحتی معده بهتر است همراه با غذا میل گردد. آنتی بیوتیک ها هنگامی برترین تأثیر را دارند که به میزان کافی در جریان خون وجود داشته باشند. سعی کنید داروی خود را به صورت منظم مصرف کنید. قرص ها را با یک لیوان کامل آب میل کنید. این کار به جلوگیری از تحریک شدن مری یاری می نماید. دراز کشیدن بلافاصله بعد از مصرف تتراسایکلین هم می تواند منجر به تحریک پذیری مری گردد. پس، بلافاصله بعد از مصرف تتراسایکلین نخوابید. حتی اگر آکنه آغاز به بهبودی کرد، مصرف دارو را قطع نکنید و دوره درمان را کامل کنید.منبع: راسخون

به "تتراسایکلین خوراکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تتراسایکلین خوراکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید