گوجه فرنگی تهران و قزوین یخ زد

به گزارش وبلاگ مهر و موم، عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان میوه و تر ه بار خاطر نشان کرد: سهم ناچیزی از گوجه فرنگی تولیدی در کشور صادر می گردد از این رو صادرات نمی تواند علت افزایش نرخ این محصول در بازار داخلی باشد.

گوجه فرنگی تهران و قزوین یخ زد

صدرالدین نیاورانی در تبادل نظر با ایلنا، در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات گوجه فرنگی به روسیه باعث افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شده است؟ گفت: انواع گوجه گلخانه ای، گوجه فرنگی پانچ (شاخه ای) و Cherry tomato یا همان گوجه گیلاسی صادر می گردد.

بنا به اظهارات عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، 3 تا 5 درصد از سهم فراوری گوجه فرنگی صادر می گردد، بنابراین این حجم از صادرات نمی تواند تاثیری در بازار داخلی بگذارد.

وی درباره علت افزایش نرخ گوجه فرنگی در بازار داخلی، اعلام کرد: جهاد کشاورزی، متاسفانه برای احتیاج بازار در این مقطع زمانی پیش بینی های لازم را نکرده است. راه حل این است که در سال های آینده مشوق های حمایتی به مناطقی از کشور داده گردد که می توانند در این فصل گوجه فرنگی خود را به بازار عرضه کند.

نیاورانی بابیان اینکه گوجه فرنگی اطراف تهران و دشت قزوین به علت کاهش دمای هوا یخ زد، گفت: باید زودتر این محصول را برداشت و در انبار ها ذخیره می کردیم.

در حال حاضر گوجه فرنگی موجود در بازار از انبار های بندرعباس و دزفول تامین می گردد و کمبود بازار را جبران می نماید.

وی با بیان اینکه همیشه در این بازه زمانی شاهد کمبود این محصول و افزایش قیمت آن در بازار هستیم، گفت: متاسفانه ستاد تنظیم بازار وزارت جهاد برای تامین احتیاج بازار تمهیداتی نیاندیشیده است از این رو همیشه در این برهه زمانی شاهد کمبود محصول در بازار هستیم و منتظر می مانیم تا در روز های آینده محصولات نو وارد بازار و قیمت ها متعادل شوند.

نیاروانی در پاسخ به این پرسش که آیا گوجه ای که در فضای باز کشت می گردد قابلیت صادرات دارد؟ گفت: گوجه ای که در زمین کشت می گردد کیفیت لازم را ندارد وقتی این محصول نصف می گردد وسط آن یک قسمت زرد رنگی را مشاهده می کنید که حاصل جمع شدن پتاسیم موجود در خاک و کود های بی رویه ایی است که به محصول داده می گردد.

به گفته وی، گوجه فرنگی زمینی قابلیت مصرف داخلی ندارد و اگر قرار است این محصول در صنایع تبدیلی مورد مصرف قرار بگیرد باید عملیاتی روی آن انجام گردد که به جای مانده سموم در کالای فراوریی دیده نگردد.

این فعال مالی کیفیت گوجه زمینی را پایین بیان کرد و اضافه نمود: کشاورز هزینه تامین آب، کود، دستمزد کارگر و. را متحمل می گردد، اما در نهایت کالای بی کیفیتی فراوری می نماید.

اینجاست که نقش وزارت جهاد کشاورزی پررنگ می گردد که باید نوع و بذر محصولات را تغییر بدهد و نوع های مرغوبی در اختیار کشاورزان قرار بدهد.

منبع: فرارو

به "گوجه فرنگی تهران و قزوین یخ زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوجه فرنگی تهران و قزوین یخ زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید