یک مستند: آیا می توانیم ماموت ها را همسان کنیم و دوباره زنده شان کنیم؟

به گزارش وبلاگ مهر و موم، پژوهش ها و تکنیک های علمی با سرعت زیاد رو به پیشرفت هستند. بسیاری از این دستاورد ها و تحولات از حد انتظار ما در روشن ترین خیالبافی هایمان نیز فراتر رفته اند و جامعه را وادار نموده اند با چالش های اخلاقی آن ها دست به گریبان گردد. آشکارترین نمونه از این دست، معمایی است که در رشته کلونینگ یا همسان سازی مطرح شده.

یک مستند: آیا می توانیم ماموت ها را همسان کنیم و دوباره زنده شان کنیم؟

مستند همسان سازی ماموت پشمالو با بردن ما به سفری دور دنیا در مناطقی که پژوهشگران در آنجا در آزمایشگاه هایشان گام های بلندی برای همانندسازی گونه های مختلف برداشته اند، جنبه های گوناگون این بحث را آنالیز می نماید.

زمانی که خبر ها اعلام کردند گونه هایی همچون گوسفند و سگ با موفقیت همسان سازی شده اند، همهمه ای در دنیا به پا شد. اکنون دانشمندان با سخت کوشی سرگرم آن هستند که در آزمایش همسان سازی بعدی شان خیال دیگری را به واقعیت تبدیل نمایند و این از آن نوع کوشش هایی است که بیشتر ما تا به امروز تنها در تخیلات فیلمسازان هالیوودی شاهدش بوده ایم. آیا ممکن است پیشرفت های کلونینگ به ما اجازه دهد گونه ای ماقبل تاریخ همچون ماموت پشمالو که مدت ها پیش منقرض شده را بازآفرینی کنیم؟

این ماجرا در کره جنوبی شروع می گردد، جایی که در آن کلونینگ به واقعیتی پذیرفته شده تبدیل شده و همه آن را به چشم کسب و کاری پر سود می بینند. حتی در این کشور مشتریان ثروتمند می توانند حیوان خانگی محبوبشان را با هزینه 100 هزار دلار کلون نمایند.

اما گام بعدی در تکنولوژی های همسان سازی سبب می گردد که این دستاورد ها در مقایسه با آن کهنه و بی مزه به نظر برسند.

دانشمندان با استفاده از نمونه های بافت ماموت که از سیبری به دست آورده اند، کوشش می نمایند ماده ژنتیکی این سلول ها که مدت ها در خواب بوده اند را بازسازی و به س لول های خالی فیل آسیایی تزریق نمایند. نتیجه این کار احیای گونه ای است که بیش از 4 هزار سال پیش منقرض شده است.

چرا ماموت؟

دانشمندان پاسخ می دهند صرفا به این دلیل که امکانش بیش از گزینه های دیگر است. به گفته دکتر جئونگ یئون وو، مدیر پروژه تولد دوباره ماموت در پژوهشگاه زیست فناوری سوآم در سئول، انتها کسی روی زمین باید این کار را | انجام دهد و من فکر می کنم آن کس ما هستیم. به نظر شما جالب نیست ببینیم چه می گردد؟

پیامد های اخلافی این آزمایش در همین جا به سرانجام نمی رسد. شکارچیان عاج در سیبری یکی از مهم ترین گروه هایی هستند که از پروژه ماموت پشمالو سود خواهند برد و کوشش های آنان نقش مهمی در تامین نمونه هایی بازی خواهد نمود که این آزمایش را امکان پذیر می سازند.

مستند همسان سازی ماموت پشمالو عوامل بحث انگیزی بسیاری را آنالیز خواهد نمود که در این دنیای قشنگ و نوی پژوهش علمی دخیل هستند؛ دنیایی که ممکن است آماده موفقیت احتمالی این دانشمندان نباشد.

منبع: شماره 21 روزنامه سازندگی

منبع: یک پزشک

به "یک مستند: آیا می توانیم ماموت ها را همسان کنیم و دوباره زنده شان کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک مستند: آیا می توانیم ماموت ها را همسان کنیم و دوباره زنده شان کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید