مواد غذایی که می توانید جایگزین مسکن کنید

به گزارش وبلاگ مهر و موم، غذاهای خاصی وجود دارند که درد را آرام می سازند آن هم با کاهش التهاب، ممانعت از ارسال پیغام های درد یا حتی بهبود بیماری زمینه ساز درد مزمن. این نوع ماده های غذایی اثرات سوء داروهای شیمیایی را ندارند.در ادامه با ما همراه باشید.

مواد غذایی که می توانید جایگزین مسکن کنید یکی از رایج ترین درمان ها برای رفع درد، همان استفاده از داروهای غیراستروئیدی است. اگرچه استفاده از این داروها در تخفیف درد مفید است، اما دارای عوارض جانبی بوده و می توانند سبب تحریک معده و یا زخم معده شوند.

در این میان بعضی از اقلام خوراکی و میوه ها و سبزیجات حاوی خواص ضد التهابی و ضد درد و در واقع مسکن هستند.

برنج قهوه ایاین نوع برنج به همراه دیگر غلات کامل برای مبارزه با درد ناشی از سندرم روده تحریک پذیر مفید هستند. غلات سبوس دار منبع خوبی از منیزیم است که به نظر می رسد منجر به کاهش دفعات میگرن، یاری به آرامش اعصاب، بهبود شرایط عروق خونی و عضلات می شوند. مصرف منظم برنج قهوه ای از افزایش وزن که خود عامل بروز التهاب است، پیشگیری می نماید.

چای سبز، سیاه و سفیدسرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئید است که منجر به کاهش خسارت سلولی در مبتلایان به آرتریت می گردد.

کلم بروکلیاین سبزی حاوی گلوتاتیون است؛ یک آنتی اکسیدان که منجر به محافظت در برابر آرتریت می گردد. دیگر سبزیجات حاوی گلوتاتیون عبارتند از: مارچوبه، کلم، گل کلم، سیب زمینی، گوجه فرنگی، آووکادو، گریپ فروت، پرتقال، هلو، هندوانه.

ماهیماهی های روغنی بعلاوه دانه کدو تنبل، روغن زیتون، روغن کانولا و ... حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که یک عامل ضد التهابی قوی است. این اسیدهای چرب به طور چشمگیری التهاب روده، گرفتگی عضله و درد معده را رفع می نماید و در بعضی موارد مانند داروها درد را تسکین می بخشد. اسیدهای چرب امگا 3 عملکرد سیستم گوارشی را نیز بهبود می بخشد.

زنجبیلماده ضد درد موجود در زنجبیل درد عضله، مفصل، سفت شدن و ورم عضله را در عرض2 ماه تا 63 درصد کاهش می دهد. مصرف روزی حداقل یک قاشق مرباخوری خشک یا 2 قاشق مرباخوری زنجبیل تازه برای افراد مبتلا به درد عضله توصیه می گردد.1

جوی دو سرآندومتریوزیس هنگامی رخ می دهد که جداره های ریز رحم کنده می گردد و خارج از رحم رشد می نماید. به گفته محققان، این سلول های مهاجر دوران قاعدگی را در بعضی زنان به دوران زجرآوری تبدیل می نماید و به حدی التهاب ایجاد می نماید که فرد درد بسیار شدید دارد. رژیم غذایی غنی از جو دو سر طی 6 ماه این درد را تا 60 درصد کاهش می دهد. با خوردن روزی یک پیمانه جو دو سر می توان از این درد رهایی پیدا کرد.

گیلاسنتایج آنالیز ها نشان می دهد از هر 4 زن حداقل یک نفر به درد آرتریت، نقرس و سردردهای مزمن مبتلاست. آنتوسیانین ترکیبی که رنگ قرمز به گیلاس می دهد خاصیت ضدالتهابی دارد و 10 برابر از آسپرین قوی تر است. آنتوسیانین، آنزیم های ایجادنماینده التهاب در بافت ها را متوقف می نماید و در نتیجه مانع از بروز دردهای متفاوت می گردد. مصرف روزی 20 گیلاس برای رفع شدن درد، توصیه می گردد.

زردچوبهنتایج آنالیز ها نشان می دهد، زردچوبه نسبت به آسپرین یا ایبوپروفن در تسکین درد 3 برابر موثرتر است. زردچوبه 50 درصد از درد بیماران آرتریت را کاهش می دهد. کورکومین، ماده فعال موجود در این ادویه، آنزیم تولیدنماینده هورمون های دردزا را متوقف می نماید. کافی است روزی یک چهارم قاشق مرباخوری از این ادویه مصرف کنید.

روغن زیتونمحققان دانشگاه پنسیلوانیا نشان داده اند که یک ماده شیمیایی در روغن زیتون به نام اولئوکانتال منجر به مهار آنزیم التهابی شده و درست مانند ایبوپروفن عمل می نماید. این ماده بعلاوه خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر را نیز کاهش می دهد.

آناناسبروملین، آنزیم موجود در این میوه گرمسیری منجر به کاهش مقدار التهاب شده و دردهای ناشی از استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد. مصرف این میوه تورم ناشی از سندرم تونل مچ دست را نیز در بیماران مبتلا کاهش می دهد.

سیبجای تعجب نیست که پزشکان توصیه به مصرف روزانه یک عدد سیب می نمایند چون حاوی آنتی اکسیدانی به نام کورستین است که خاصیت ضد التهابی دارد.

آجیل و دانه هاغذاهای سرشار از تریپتوفان، اسید آمینه ایی که ممکن است منجر به کاهش درد گردد، عبارتند از فندق، دانه کنجد، تخمه آفتابگردان، محصولات لبنی، سویا، غذاهای دریایی، غلات سبوس دار، برنج، لوبیا و عدس.2

قهوهمصرف بسیار کم قهوه باعث کاهش احساس خستگی در هنگام انجام کار می گردد. قهوه یکی از منابع غذایی کافئین دار است. کافئین را می توان در شکلات و چای نیز یافت. کافئین باعث تسکین درد می گردد اما در خصوص مقدار مصرف کافئین باید با پزشک خود صحبت کنید.

پرتقال سرشار از ویتامین C است و در رفع سرماخوردگی مفید می باشد. پرتقال حاوی آنتی اکسیدان هستند که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید می گردد. خوردن این میوه در عدم ابتلا به بیماری های التهابی و تورمی مؤثر است.

آویشن گیاهی است که برگ های کوچک و خوشمزه دارد و می توان از آن به عنوان طعم دهنده در بسیاری از غذا ها استفاده کرد. ترکیبات موجود در آویشن درد را کاهش می دهد. آویشن به عنوان یک داروی ضدالتهاب بر روی دردهای مزمن تأثیر فراوانی دارد. برای افراد مبتلا به درد مزمن توصیه می گردد که از آویشن به عنوان طعم دهنده در خورشت ها، سس ها و دیگر غذاهای خود استفاده نمایند.3

روغن اسطوخودوساسطوخودوس گل هایی بنفش و رایحه ای بسیار خوش دارد و صدها سال است که به واسطه فواید سلامت و درمانی مختلف از جمله تسکین درد استفاده می گردد. مصریان باستان از اسطوخودوس در مومیایی کردن اجساد و یونانیان باستان از آن برای بهبود بی خوابی و کمر درد استفاده می کردند.

امروزه، روغن اسطوخودوس به واسطه اثر آرامش بخش طبیعی خود شناخته شده است. اما از این روغن برای بهبود زخم ها و عفونت ها قارچی نیز استفاده می گردد.

در یک مطالعه، روغن اسطوخودوس به طور قابل توجهی مقدار داروی مسکن مورد احتیاج برای تسکین درد بچه ها پس از عمل برداشت لوزه را کاهش داد.

روغن رزماریزمانی که درباره رزماری فکر می کنید، ممکن است بیشتر خورش یا غذاهای حاوی گوشت در فکر شما نقش ببند، اما این گیاه دارویی فوایدی بیشتر از بهبود عطر و طعم غذاها را ارائه می نماید.

مطالعه ای بالینی در سال 2013 نشان داد که روغن رزماری مقدار درد ناشی از ترک داروهای مخدر را در افراد کاهش داده است. بعلاوه، این ماده به واسطه یاری به تسکین سردرد و توانایی شل نمایندگی ماهیچه خود شناخته شده است.

روغن نعناع بیابانیبیشتر افراد نعناع بیابانی را به عنوان محصولی که رایحه ای آن موجب تقویت هوشیاری و تمرکز انسان می گردد، در نظر می گیرند.

در شرایطی که این درست است، بعضی افراد با ریختن چند قطره روغن اساسی نعناع بیابانی روی شقیقه های خود از آن برای تسکین سردرد تنشی استفاده می نمایند. بعلاوه، می توان از این روغن در حمام بخار و تنفس عمیق برای کسب اثری مشابه استفاده کرد.

روغن اُکالیپتوسرایحه اُکالیپتوس شاید بیشتر به عنوان یک ضد احتقان قوی شناخته گردد، اما مطالعه ای در سال 2013 نشان داد افرادی که طی سه روز و برای 30 دقیقه در روز رایحه روغن اکالیپتوس را استشمام نموده بودند، تسکین چشمگیر درد پس از انجام عمل جراحی زانو را تجربه کردند.

میخکمیخک به طور سنتی به عنوان درمانی برای دندان درد استفاده می گردد. نتایج یک مطالعه نشان داد که ژل میخک به مقدار ژل بنزوکائین در تسکین درد ناشی از دندان درد موثر بوده است.4

پی نوشت:

1.www.asriran.com

2.www.baztab.ir

3.www.mashreghnews.ir

4.www.kimia.care

منبع: راسخون

به "مواد غذایی که می توانید جایگزین مسکن کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی که می توانید جایگزین مسکن کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید